דוד שמש בהלכה, מה דינו?

השאלה האם דוד שמש הוא כשר לשימוש בשבת על פי ההלכה היא שאלה מעניינת מאוד, בעיקר את מי ששומר שבת. אנשים דתיים ושומרי שבת אינם מעוניינים לחלל את השבת, עם זאת הם זקוקים למים חמים עבור המקלחת.

אז איך מתייחסים לדוד שמש בהלכה? על כך נדבר בכתבה הבא.

 

איסור בישול וחימום בעזרת אש

האיסור הברור והמוכר בנושא של חימום ובישול מתייחס לחימום ובישול בעזרת אש או מה שנוצר מאש. הכוונה כאן לאש חיה שהדלקתם בעזרת גפרור, מצית וכדומה.

מכאן גם מגיע האיסור של נסיעה בשבת שכן יש בפעולה זו סוג של הצתה והנסיעה עצמה נוצרת באמצעות הצתת אש. אך נשאלת השאלה, מה בנוגע לחימום בעזרת חום השמש?

האם קיימת בעיה הלכתית כאשר מחממים מזון כלשהו בעזרת חום השמש או לנושא שלנו, האם חימום המים באמצעות קרני השמש שנקלטות בקולטנים אינה עומדת בחוקי ההלכה?

אז חשוב לדעת שמדובר בסוגיה שיש בה מספר דעות. על הדעות השונות נדבר בפסקה הבאה. 

 

איך מפרשים דוד שמש בהלכה?

מדובר על סוגיה שחלק מתייחסים אליה כאיסור וחלק מתייחסים אליה כפעולה כשרה. הפוסקים כנגד פעולת חימום המים על ידי דוד השמש מדברים על כך שמי הדוד אינם מתחממים ישירות מקרני השמש, אלא צריכים לבצע פעולה שבה הקולטנים והצינורות עובדים על מנת שקרני השמש יבצעו את חימום המים ולכן יש כאן מן האיסור.

כמו כן, יש פוסקים המתייחסים לעניין זה כמראית עין שיכולה לגרום לכך שאנשים יחשבו כי אדם מחלל שבת באמצעות חימום המים ולכן אינם מתירים זאת.

עם זאת, קיימים גם פוסקים שמתירים את השימוש בטענה כי הקולטנים והצינורות רק מסייעים לרכז את קרני השמש למקום אחד ופעולת החימום נעשית רק באמצעות חימום ישיר של השמש. דוד שמש בהלכה הוא בהחלט סוגיה מעניינת.

 

אם אני מהמחמירים, האם יש דרך לפתור את הבעיה ועדיין להנות ממים חמים?

אז לכל מי שמחפש לפתור את בעיית המים החמים והחימום שלהם בשבת, דעו שקיים כיום פתרון מצוין שיכול לשמור על המים החמים שחיממתם מבעוד מועד. כל מה שצריך זה להתקין את פקחום.

מערכת פקחום היא מערכת שמתאימה לכל מי שגר בבניין משותף שעובד עם מערכת דודים משותפת. המערכת יוצרת שסתום חשמלי בין הצינורות המשותפים לדוד שבבית וכך שומרת על המים החמים. זהו פתרון מצוין עבור שומרי השבת. 

 

לסיכום, השימוש בדוד בשבת זו סוגיה שיש בה מספר דעות. חלק מן הדעות אוסרות את השימוש בו וחלקן מתירות. חשוב לדעת שכיום בעזרת פתרונות טכנולוגיים פשוטים ניתן לפתור את הסוגיה הזו ולא לחלל את השבת.

פשוט מתקינים את מערכת פקחום והנה לכם פתרון שישמור לכם על המים החמים שחיממתם. 

שתפו את מאמר ברשתות חברתיות
שתפו בפייסבוק
בוואצפ
במייל
בטוויטר